Használtautó vásárláskor ne feledkezz meg az olajról se!

Akár szakértő vagy, akár nem, abban biztos vagyok, hogy tudod, autóvásárlásnál a lehető legnagyobb körültekintéssel kell eljárni.

Új autónál még nincs olyan nagy kockázat, de használtnál elég sok kérdés merülhet fel: soha nem tudhatod biztosan, hogy az előző tulaj hogyan használta a kocsit.

De hogyan mehetsz biztosra használtautó vásárláskor?

Pontos receptek erre nincsenek, két tippet viszont tudunk Neked adni ezzel kapcsolatban! 

Felejtsd el a kilométeróra állást!

Felejtsd el a kilométeróra állást!

Nem azért mondom ezt, mert feltételezhetően nem mutatja a valóságot – ez a kijelentés egyébként nem is lenne feltétlenül igaz, ellentétben azzal, ahogy sokan gondolják.

A valóság az, hogy akár pörgették az órát, akár nem, a rajta lévő értékek nem olyan fontosak nekünk.

Mert ha egy kocsiban 100.000 kilométer van, az még önmagában nem jelent semmit.

A kérdés az, hogy ezt az utat hogyan tette meg?

Évtizedeken át az otthonról-munkába, munkából-haza köröket tette meg, vagy van azért ebben heti 1 külföldi út is?

Az első esetben a kocsi nem volt ugyan nagy megterhelésnek kitéve egyhuzamban, mégis rosszabb állapotban találhatjuk az alkatrészeket a motorháztető alatt, mint az utóbbinál – ennek oka pedig az, hogy a sok rövidebb táv alatt nem volt ideje a motornak rendesen bemelegedni, ami komoly problémákhoz vezethet.

A valódi kérdés tehát nem az, hogy mennyit ment az autó, hanem az, hogy ki, és hogyan használta! 

Egy egyszerű tipp: keress olajsarat a motorban!

Hogy az előbbi mellett egy fokkal gyakorlatiasabb, és könnyebben ellenőrizhető tényezőt is említsünk, beszéljünk az olajsárról.

Hogy az olajsár pontosan hogyan néz ki, talán nem kell hosszasan ecsetelnünk: a nevében pontosan benne van minden, így aki még nem látott ilyet, az is azonnal fel fogja ismerni, amikor egy motorháztető alatt ilyennek találkozik.

Jobb kérdés inkább az, hogy mitől jelenhet meg a motorban? 

3 tipikus esetet lehet felsorolni

a korábban említett rövid utakra használták csak az autót, így pedig sokszor nem tudott annyira felmelegedni a motor, hogy az olajban található vízpára elpárologhasson;

a kocsit ugyan megfelelően használták, de a rendszeres olajcserét elég rendesen elhanyagolták;

spórolni próbáltak a motorolajon, és gyengébb minőségű, de olcsóbb termékeket vásároltak és használtak.

A 4. tipikus eset az, amikor mindhárom egyszerre valósult meg: tehát nem elég, hogy a motor több törődést igényelt volna, de még ritkán is kapott olajat, és abból is csak a silány fajtát. 

Mi a baj az olajsárral?

Mi a baj az olajsárral?

Az már tehát érthető, hogy honnan jön az olajsár – most az a kérdés, hogy miért baj a jelenléte?

Mert önmagában ez nem csak egy tünet, hanem egy betegség is, ez a hasonlat pedig bizonyos szempontból találóbb, mint azt elsőre gondolnád.

Az olajsár épp olyan hatással tud lenni az autódra, mintha érszűkülete lenne: lerakódik az olajfurat oldalán, akadályozza az olaj akadálymentes folyását, sőt, egy bizonyos szinten már teljesen el is tömíti a járatokat.

Motorolaj nélkül pedig el tudod képzelni, mi minden fog a motortérben történni: fém fog ütközni fémmel, és olyan szintű meghibásodások történnek, amik komoly százezrekbe kerülnek majd.

Bár elsőre jó ötletnek tűnhet, a tisztító folyadékok néha még ronthatnak is a helyzeten azáltal, hogy a letapadt olajsarat leszedik ugyan az olajfurat faláról, de az egyből el is tömíti így a járatot.

Soha ne költs el minden pénzt, amit használt autóra szánsz!

Sokak által hangoztatott bölcsesség, hogy az autóra szánt pénzed legalább a 10%-át tedd félre, mert ez úgyis el fog menni a különféle javításokra.

Még a legbecsületesebb autókereskedőtől vett használt kocsiról is kiderülhet, hogy valamit cserélni kell benne, úgyhogy érdemes ezt a számot felvinni akár 15-20%-ra is.

Az olajsár már egy jó indok lehet arra, hogy átgondold, kell-e neked egyáltalán az az autó, amiről szó van.

Mindig mérlegeld ne csak a lehetőségeket, de azt is, hogy adott esetben mennyi plusz költséggel kell számolnod egy használt autó kapcsán, és akkor nem fognak kellemetlen meglepetések érni.

Stick It!